Ейдетика на уроках психології, або як запам’ятати без меж
На уроках психології в 11 класі гімназії при вивченні теми «Пам’ять як психічний процес. Прийоми мнемотехніки», які проходять в тренінговому кабінеті, створеному за підтримки Федерального Уряду Німеччини, учні мали змогу потренуватися з розвитку пам’яті.
У сучасній школі учням для запам’ятовування і переказу пропонується великий обсяг інформації. Працюючи з дітьми, вчителі, зазвичай, спираються на логічне мислення і механічну пам’ять. Останнім часом все більшої популярності набуває система ейдетики — пам’яті без меж. Грецьке слово ейдос означає «образ». Ейдетизм — це споконвіку властива людині здатність яскраво уявляти собі предмет, якого немає в полі нашого зору.
Методи ейдетики побудовані на простих принципах:
Уява + позитивні емоції = засвоєна інформація.
Радісна, весела атмосфера.
Мобільність і доступність ігрового матеріалу.
Поділ інформації, відповідно до особливостей кожної дитини.
Головними інструментами ейдетики є робота з асоціаціями та акровербальна техніка.
Асоціація (лат. associo — з’єдную, зв’язую) — поняття, що виникає при згадуванні іншого. Асоціація в психології — це суб’єктивний образ об’єктивного зв'язку між предметами і явищами, фізіологічною основою якого є тимчасовий нервовий зв’язок.
Асоціації відіграють важливу роль у будь-якому процесі навчання. Одна річ спричиняє іншу, тому асоціації допомагають упорядковувати всі елементи інформації. Свідомо вигадуючи якісь асоціації й відшукуючи їх у заздалегідь передбачених випадках, ми тим самим підсилюємо контроль над записом інформації в пам’яті, тому шанси на спогад зростають.
Отже, можна бути впевненими, що навчання із застосування ейдетичних прийомів позитивно впливає на розвиток усіх розумових й психічних процесів дитини, сприяє становленню самоконтролю й самооцінки, що підвищує грамотність учня, зменшує кількість помилок, концентрує увагу, зміцнює пам’ять.
Практичний психолог гімназії: В.І. Горулько
Коментарi